czwartek, 18 marca 2021

Ważne tematy 2. „Jeszcze trochę…Jak znaleźć umiar”, „Moje ciało należy do mnie!”, „Dlaczego robisz mi na złość?”, „Czy ten smutek kiedyś minie?”

Dziś kolejna odsłona ważnych tematów autorstwa D.Geisler (o pierwszej można przeczytać TU). 

Na początku książka, którą dzieci u nas w domu oglądały najchętniej czyli „Jeszcze trochę”. Geisler przytacza tu krótkie opowieści o dzieciach, które nie wiedzą, kiedy powiedzieć STOP – jedzą tak dużo żelków, że zaczyna je mdlić, mają tak dużo misiów, że nie mogą znaleźć tego ulubionego, zamiast wyjść na podwórko oglądają jeden film za drugim..

 
















Następna część „Moje ciało należy do mnie!” również prowokuje do rozmowy z dzieckiem. Główna bohaterka Klara lubi swoje ciało i opowiada o tym, z kim lubi się przytulać (tata, babcia, koleżanka), a z kim nie (wujek za mocno łaskocze, ciocia za mocno całuje). Jeśli ktoś chce dotknąć Klarę, a jej się to nie podoba, wtedy dziewczynka mówi „Nie dotykaj mnie! Nie chcę tego!” Jeśli to nie wystarczy, wie że trzeba powiedzieć o tym komuś dorosłemu i zaufanemu.

 
















W „Dlaczego robisz mi na złość?” autorka wyjaśnia, jaka jest różnica między kłótnią, a robieniem komuś na złość, albo dlaczego ktoś czasem dokucza dla żartów. Pokazuje co czują dzieci, które są ofiarami nękania („Poczułam się tak, jakbym była zupełnie sama na świecie) jak też o możliwych motywach tych, którzy nękają („Mogę dokuczać innym bo i tak nikt mnie nie lubi”) i dlaczego często nikt w grupie nie reaguje („Chciałam coś powiedzieć, ale nie wiedziałam co”). 

A przecież dzieci wiedzą, że

„Dokuczanie to koniec przyjemnej zabawy. A my wolimy się dobrze bawić”.

 






 












Na koniec część, która zainteresuje te dzieci, które zetknęły się z żałobą po stracie bliskiej osoby. Na początku autorka wyjaśnia co czują ludzie smutni (złość, przytłoczenie, bezsilność, chce im się płakać), potem opowiada historię Marysi i jej prababci, którą bardzo kochała. Pewnego dnia prababcia umarła, Marysi długo było z tego powodu smutno, jednak z czasem zaczęły dominować wesołe wspomnienia i smutek pewnego dnia minął...

 

 

 














Jeszcze trochę… Jak znaleźć umiar

D.Geisler

Jedność 2020

Wiek: 4+

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz